Hozzávalók egy vállalkozás részére
Cél, célcsoport, információ a vállalat külső és belső környezetéből, eszközrendszer, JPÉ Mielőtt neki kezdünk a JPÉ stratégia elkészítésének gondoljuk végig, hogy megvan a fejünkben minden hozzávaló?. Igen, akkor nézzük tovább. Az első lépés, hogy határozzuk meg a célt. Fontos, hogy ne felületes legyen! Pl: Sok pénzt akarok keresni (ez nem igazán jó). Törekedjünk a tudatosan végiggondolt célkitűzésre.Pl: Szeretném, ha a kerületben az én virágbolton lenne a legismertebb és ezáltal forgalomnövekedést tudnék produkálni. Ez már sokkal jobban hangzik és egy szakembernek is nagy segítség a munkája során.
A második lépés a cél
ismeretében meghatározni, hogy kikhez szeretnénk eljuttatni üzenetünket, vagyis
célcsoport meghatározás. Pl: folytatva a virágboltos történetet meg kell
határozni, hogy az adott kerületben melyek azok az emberek, akik fizetőképes
kereslettel rendelkeznek (a célcsoport meghatározásnak nagyon sok lehetséges
változata van, de a hely szűke miatt, majd egy következő bejegyzésben
részletezem) és hajlandóak virágot
vásárolni maguknak vagy szeretteiknek.
Az előző két lépéshez
elengedhetetlen a vállalkozásunk külső és belső környezetéből nyert információ,
amely segítséget nyújt az eddigiekben bemutatott megvalósításában és
lehetőséget biztosít a teljes stratégia végleges kivitelezésben. Nagyon fontos,
hogy az információkat rendszerezzük (ha van rá lehetőség 4 vagy a 8 részes swot
analízist is használjunk) annak érdekében, hogy a szükséges időpontban a döntés
meghozatalánál (Pl:konkurencia elemezés, akciók, fejlesztések stb.) a segítségünkre legyenek.
A stratégia elkészítésének utolsó fázisában válasszuk ki a szükséges eszközrendszert, amellyel el akarjuk érni a kívánt célcsoportot. Példánkat folytatva a virágbolt kiválasztja, hogy a social médiában (PL. Facebook, Linked in, Google +), a kerületi újságban és Kisokosban akar megjelenni mert a környezetből nyert információk ezt tükrözik és a költségvetése ezt teszi lehetővé. Egy fontos megjegyzés az eszközválasztáshoz. Ne használjunk minden eszközt, ami a marketing arzenálban van! Kizárólag olyat, ami hatékony és alkalmazásán látjuk, hogy megtérül. Számos esetben látom azt, hogy egy vállalkozás szinte minden lehetséges on line felületen jelen van mégis sikertelen, mert ha logikusan végignézzük az ő célcsoportját, látszik, hogy off line eszközökkel sikeresebb tudna leni. Jómagam ezért használom a JPÉ - t, ami a mai világban elengedhetetlen egy jó stratégia kialakításához.
Egy végső gondolat: Ez a bejegyzés azért született meg,
mert a gyakorlat azt mutatja, hogy
nagyon sok vállalkozás még az alapvető célok meghatározásakor sem biztos
önmagában.
Ne feledjétek: “A marketing az, amikor a józan paraszti gondolkodást egy csipetnyi kreativitással fűszerezed.” - P. Neuburg(Kondor Albert) |
Marketing stratégia, Facebook marketing, Lokális marketing, Közösségi média marketing, Google Térkép marketing, Google Cégem, Brandépítés, Helyi keresőoptimalizálás
2014. május 24., szombat
Stratégiai recept (logikai alapok)
2014. május 18., vasárnap
Promoter, a vásárlás előtti utolsó impulzus
Közel öt éve már, hogy találkozhattok különböző műszaki
áruházakban olyan emberekkel, amelyek nagy cégek logójával ellátott ruhában
mászkálnak és segítenek a vásárlóknak információt nyújtani az adott vállalat termékeivel
kapcsolatban. Ők a promoterek.
Mit gondoltok hasznosak vagy sem?
Jómagam sokszor elgondolkodom azon, hogy a mai megerősödött
on line marketing világban, hogyan lehetne befolyásolni a vásárlót egy boltban, úgy hogy az hatékony
legyen. Számos ötlet született már pl: a POS eszközök. A kérdés az, hogy
valóban van – e akkora vonzás erejük, hogy ennek hatására megvegye az ember a
terméket?
Véleményem szerint a legtöbb vásárló bizonyos
termékkategóriában már egy határozott márkanévvel a fejében megy vásárolni és
ettől eltéríteni nagyon nehéz. A termék kihelyezés segíthet abban, hogy egy
márka jobban a szem elé kerüljön, de önmagában nem elegendő. Kell valami
személyes, ami egy végső impulzust tud adni a vásárlás döntő pillanatában. Egy
vállalati promoteren nagyon sok múlik. Ha jól van felkészítve, akkor képes
arra, hogy meggyőzze a vásárlót, hogy az általa képviselt márka felé
orientálódjon. Tény, hogy a promoter által képviselt márkának is erősnek kell
lennie, mert e nélkül nem jöhet létre a meggyőzés.
A tavalyi év folyamán (8 év után) tönkre ment a minőségi
nyomtatónk. Úgy gondoltuk, hogy elmegyünk az egyik műszaki áruházba és ott
veszünk ebből a márkából egy újabb típust. Kialakult márkanévvel a fejünkben mentünk
vásárolni. Mikor a boltba értünk megkerestük a nyomtatókat és kiválasztottunk
egyet, ekkor lépett oda egy rivális márka promotere és beszédbe elegyedett velünk. Nem
akart meggyőzni csak a két termék paramétereit mondta el plusz kihangsúlyozta a
garanciális idő béli különbséget. Meggyőzött, az ő általa képviselt terméket
vásároltam meg.
Mi ebből a tanulság?
Ha a bolti eladással kapcsolatos részstratégiák kialakításán dolgozunk, érdemes
elgondolkodni a promoterek szerepén, még akkor is ha ez a POS eszközök
visszafogásával jár. El kell ismernem mindennek csak akkor van értelme, ha a
vállalat úgy választja és képzi ki a promotereit, hogy azok nagyon magas
színvonalon kommunikálnak és jól ismerik a saját és a versenytársak termékeit.
Egy aprócska vélemény a végére. Amíg az emberek nagy
többsége üzletben vásárolja meg a
termékek nagy részét, addig szükséges a végső döntést befolyásoló promoter,
kisebb boltok esetében, a bolti eladó. Te
mit gondolsz?
2014. május 7., szerda
A Nokia telefonok tündöklése és bukása
2014 április 24. Egy sokak által kedvelt telefon márka (Nokia) megszűnt létezni. Sajnálom, mert nagyon szerettem ezt a márkát. Nekem csak pozitív tapasztalataim voltak vele.
Milyen okok vezethettek ide? Rossz termékek? Rossz stratégiai döntések? Nem megfelelő marketing tevékenység?
Véleményem szerint a stratégiai döntések biztosan szerepet játszottak ebben az esetben. Megfejteni a valóságot nagyon nehéz lenne (nem is próbálkozom meg vele) de egy két érdekességet érdemes megvizsgálni.
A Nokia telefonok nagyon jó eladásokat produkáltak 2008 -as év végéig. A Symbian rendszer kiválóan kiszolgálta az alá tett Hardwert és ezáltal nagyon megbízhatóvá tette a telefont. A 2009 - es évben azonban történt valami, amire nem vagy csak nagyon kis mértékben figyelhettek fel a Nokia vezetői. Az Android rendszer szépen lassan el kezdett teret hódítani, ami 2010 - re szinte minden versenytársát maga mögé utasította.
Valószínűleg itt kezdődhetett el a Nokia mélyrepülése. Találtam egy telefonok eladását összefoglaló táblázatot, ami ezt teljes mértékben alá is támasztja.
A kérdés ezek után csak az, hogy kivédhető lett volna ez a mélyrepülés, ha időben reagálnak a piacon történő változásokra. Véleményem szerint igen, ha a régi nagy stratégák által meghatározott irányelveket követik. azaz:
Nézzétek meg a Samsung és az Apple is pontosan ezt a stratégiát követi és nem igazán akad olyan versenytársuk akik a nyomukba érne.. Mindezek után azon gondolkodtam el, hogy ha a Nokia a saját rendszere mellett létrehozta volna az Androidos termékcsaládot akkor is, ekkora piacot veszített volna? Tény ebben az esetben felmerülhetett volna a termék kannibalizmus esete, de valószínűsítem, hogy ennek ellenére még a piacon lennének. Ti mit gondoltok erről? Milyen megoldást javasoltatok volna a felső vezetésnek?
Összességében nekem ebből az a tanulság, hogy mindig figyelni kell a vállalatunk külső és belső környezetére és nem szabad figyelmen kívül hagyni a piac legapróbb rezdüléseit sem. Egy új innováció gyorsan teret tud hódítani és ha nem figyelünk rá és nem tesszük meg a szükséges lépések nagyon gyorsan mindent elveszíthetünk
Kondor Albert
Feliratkozás:
Bejegyzések (Atom)