Szolgáltatások

2014. május 18., vasárnap

Promoter, a vásárlás előtti utolsó impulzus



 Közel öt éve már, hogy találkozhattok különböző műszaki áruházakban olyan emberekkel, amelyek nagy cégek logójával ellátott ruhában mászkálnak és segítenek a vásárlóknak információt nyújtani az adott vállalat termékeivel kapcsolatban. Ők a promoterek.

 Mit gondoltok hasznosak vagy sem?
Jómagam sokszor elgondolkodom azon, hogy a mai megerősödött on line marketing világban, hogyan lehetne befolyásolni  a vásárlót egy boltban, úgy hogy az hatékony legyen. Számos ötlet született már pl: a POS eszközök. A kérdés az, hogy valóban van – e akkora vonzás erejük, hogy ennek hatására megvegye az ember a terméket?   
Véleményem szerint a legtöbb vásárló bizonyos termékkategóriában már egy határozott márkanévvel a fejében megy vásárolni és ettől eltéríteni nagyon nehéz. A termék kihelyezés segíthet abban, hogy egy márka jobban a szem elé kerüljön, de önmagában nem elegendő. Kell valami személyes, ami egy végső impulzust tud adni a vásárlás döntő pillanatában. Egy vállalati promoteren nagyon sok múlik. Ha jól van felkészítve, akkor képes arra, hogy meggyőzze a vásárlót, hogy az általa képviselt márka felé orientálódjon. Tény, hogy a promoter által képviselt márkának is erősnek kell lennie, mert e nélkül nem jöhet létre a meggyőzés.
Most nézzük ezt a gyakorlatban.
A tavalyi év folyamán (8 év után) tönkre ment a minőségi nyomtatónk. Úgy gondoltuk, hogy elmegyünk az egyik műszaki áruházba és ott veszünk ebből a márkából egy újabb típust.  Kialakult márkanévvel a fejünkben mentünk vásárolni. Mikor a boltba értünk megkerestük a nyomtatókat és kiválasztottunk egyet, ekkor lépett oda egy rivális márka  promotere és beszédbe elegyedett velünk. Nem akart meggyőzni csak a két termék paramétereit mondta el plusz kihangsúlyozta a garanciális idő béli különbséget. Meggyőzött, az ő általa képviselt terméket vásároltam meg.
 Mi ebből a tanulság? Ha a bolti eladással kapcsolatos részstratégiák kialakításán dolgozunk, érdemes elgondolkodni a promoterek szerepén, még akkor is ha ez a POS eszközök visszafogásával jár. El kell ismernem mindennek csak akkor van értelme, ha a vállalat úgy választja és képzi ki a promotereit, hogy azok nagyon magas színvonalon kommunikálnak és jól ismerik a saját és a versenytársak termékeit.

Egy aprócska vélemény a végére. Amíg az emberek nagy többsége  üzletben vásárolja meg a termékek nagy részét, addig szükséges a végső döntést befolyásoló promoter, kisebb boltok esetében,  a bolti eladó. Te mit gondolsz?


2014. május 7., szerda

A Nokia telefonok tündöklése és bukása

2014 április 24. Egy sokak által kedvelt telefon márka (Nokia) megszűnt létezni. Sajnálom, mert nagyon szerettem ezt a márkát. Nekem csak pozitív tapasztalataim voltak vele.
Milyen okok vezethettek ide? Rossz termékek? Rossz stratégiai döntések? Nem megfelelő marketing tevékenység?

Véleményem szerint a stratégiai döntések biztosan szerepet játszottak ebben az esetben. Megfejteni a valóságot nagyon nehéz lenne (nem is próbálkozom meg vele) de egy két érdekességet érdemes megvizsgálni.
A Nokia telefonok nagyon jó eladásokat produkáltak 2008 -as év végéig. A Symbian rendszer kiválóan kiszolgálta az alá tett Hardwert és ezáltal nagyon megbízhatóvá tette a telefont.  A 2009 - es évben azonban történt valami, amire nem vagy csak nagyon kis mértékben figyelhettek fel a Nokia vezetői. Az Android rendszer szépen lassan el kezdett teret hódítani, ami 2010 - re szinte minden versenytársát maga mögé utasította.




Valószínűleg itt kezdődhetett el a Nokia mélyrepülése. Találtam egy telefonok eladását összefoglaló táblázatot, ami ezt teljes mértékben alá is támasztja.


A kérdés ezek után csak az, hogy kivédhető lett volna ez a mélyrepülés, ha időben reagálnak a piacon történő változásokra. Véleményem szerint igen, ha a régi nagy stratégák által meghatározott irányelveket követik. azaz: 

Nézzétek meg a Samsung és az Apple is pontosan ezt a stratégiát követi és nem igazán akad olyan versenytársuk akik a nyomukba érne.. Mindezek után azon gondolkodtam el, hogy ha a Nokia a saját rendszere mellett létrehozta volna az Androidos termékcsaládot akkor is, ekkora piacot veszített volna? Tény ebben az esetben felmerülhetett volna a termék kannibalizmus esete, de valószínűsítem, hogy ennek ellenére még a piacon lennének. Ti mit gondoltok erről? Milyen megoldást javasoltatok volna a felső vezetésnek?


Összességében nekem ebből az a tanulság, hogy mindig figyelni kell a vállalatunk külső és belső környezetére és nem szabad figyelmen kívül hagyni a piac legapróbb rezdüléseit sem. Egy új innováció gyorsan teret tud hódítani és ha nem figyelünk rá és nem tesszük meg a szükséges lépések nagyon gyorsan mindent elveszíthetünk



Kondor Albert

2014. április 29., kedd

Hatékony értékesítésösztönző technika a Spartól

Sokszor nézem a cégek értékesítésösztönző technikáit de csak ritkán látok hatékony megoldásokat. Tavaly felfigyeltem egyre, amit a Spar hajtott végre (4db - 20 % árengedményt nyújtó matrica) de nem igazán tulajdonítottam neki jelentőséget.

 Idén viszont annyira jól időzítették, hogy szembe tűnő volt az emberek vásárlási kedve. Az akcióról talán mindenki halott. Kaptál egy gyűjtő lapot, amin szerepelt 4 db - 20 % -os matrica, amit az adott időszakon belül rátehettél az általad vásárolni kívánt termékre (az akciós termék ez alól kivételt képezett) és így pár forintot meg tudtál takarítani magadnak. A mostani akciós időszak 2014 április 22 - 28 között futott. Véleményem szerint egy nagyon jó döntés volt. Miért is?

 A húsvéti ünnepek előtt április 19 - én szombaton még mindenki a nagy bevásárlást intézte és eléggé kiköltekezett. Utána két nap húsvét, mely idő alatt étkeztünk jó "magyarosan", a hűtő szekrényünk pedig ürült rendesen. Kedden mikor kinyitottak a boltok, nem igazán látszott a nagy vásárlási láz, hiszen még mindenki a hűtőjében lévő ételeket fogyasztotta. Nálunk a Sparban pénteken láttam először, hogy előkerültek a matricák ez természetes, hiszen jött a hétvége. A legnagyobb meglepetés azonban tegnap ( április 28 - án ) ért, mikor bementem az üzletbe és szó szerint kongott az ürességtől a sor hatalmas volt és mindenki kezében a matricákat láttam, ahogy a termékekre ragasztgatják. A jó értékesítésösztönzés profitot termelt.
Ha marketingesként nézem ezt az esetet akkor csak annyit mondok, hogy a logikusan végiggondolt és pontosan időzített promóció hatékonysága megkérdőjelezhetetlen, akár on line, akár off line területről beszélünk.

(Kondor Albert)