2014. szeptember 26., péntek

A sűrű fillér jobb, mint a ritka forint

Szeretem kis hazánkat, mert fantasztikus gasztronómiánk, történelmünk és tájaink vannak. Tele vagyunk értékekkel, amit jó lenne a turizmusban tevékenykedőknek hatékonyan kihasználni. Sajnos azonban néhány helyen még mindig a régi elv érvényesül, egyszer lehúzni a vendéget nagy pénzzel és utána viszontlátásra. 
Aki ezt az elvet követi (bármelyik ágazatról is beszélünk), hamarosan kiteheti a csődbe mentem táblát.

Magyarország gyönyörű. fotó: Varján András. http://www.varjan.hu


Most egy tanulságos történetet mutatok be, ami egy kedves barátommal történt  meg a napokban. 

Ismerősöm kis létszámú(5 -7 fő) tréningeket szokott tartani elvonulva a város zajától. Az ő elképzelése szerint sokkal többet ki lehet hozni az emberekből, ha kiragadjuk őket a mindennapokból  és más környezetbe helyezzük őket. Innentől idézem az ő szavait.


"Egy faluba mentünk, ahol egy fix pontom volt, egy ismerős család meg a mesebeli, rusztikus parasztház vendégházuk (itt helyeztünk el 4 főt). A faluban volt még egy vendégház, ami kb 35%-al drágább áron kínálja  (+ fűtés + adó) szolgáltatásait a környéken található versenytársaihoz képest (a konkurens házak szebbek).  Felhívtam őket, hogy jövök, az egész ház minden kapacitását lekötjük, de nem fizetek többet nekik mint a versenytársak árai.  Jeleztem hogy nem mosunk, nem főzünk, csak alszunk ott. Elsőre okézta a tulaj, először mondta hogy reggel utaljam az egész összeget, majd kisvártatva visszahívott, hogy nem adja mégsem. (Vagyis 3 éjszakás szezonon kívüli telt ház foglalást elengedett egy falusi mellékutcában álló házban.)
5 percen belül találtam  a konkurenciánál egy nagyobb, szebb panorámás házat (itt lett elszállásolva a másik 3 fő) 4 kilométerrel arrébb a szomszéd faluban, némileg OLCSÓBBAN. A tulaj boldog volt hogy jövünk, nem kért előleget, mert akkor már nem nagyon szokta kiadni, jelezte hogy előzőnap jó meleget csinál nekünk, és elég, ha előző nap odajövök a házhoz és úgy fizetek. 

a fotó illusztráció
Természetesen a "drága" ház gazdája folyamatosan siránkozik, hogy nincs vendég."

Barátom történetét elolvasva az alábbi gondolatok jutottak eszembe. Vége a szezonnak nem igazán van kereslet a termékre. A legtöbb vállalkozás ilyenkor már akciózik, hogy legyen még egy kevés bevétele. Itt a tulajdonost ez nem igazán hatotta meg. Visszautasította a megkeresést. Biztosan meg volt rá a nyomos érve, de abba nem gondolt bele, hogy ez egy negatív véleményt szül. Egy elégedetlen vevő tíz másiknak fogja elmondani mindezt, ami tovább hatványozódik és  egy idő után valahol az on line térben (fórumok, közösségi felületek) meg fog jelenni. A negatív hír gyorsan terjed és nehéz kivédeni. Marketingesként tudom mennyi pénzt emészt fel egy elégedetlen ember megnyilvánulásból származó problémának a megoldása. Ráadásul, ha egyszer elveszítettük a vásárlók, ügyfelek bizalmát, nagyon nehezen tudjuk csak helyreállítani.

Kondor Albert

2014. szeptember 14., vasárnap

Facebook tartalommenedzsment szállodáknak (másoknak is)



Jó néhány év facebook tartalommenedzsment gyakorlattal a hátam mögött merem most ezt a cikket megírni. Az elmúlt két évben figyeltem a szállodák facebookon történő kommunikációját és sajnálattal kell megállapítanom, hogy nem igazán használják ki ennek az előnyeit.

A szállodai szakemberek elmondása alapján, megpróbálták, de nem váltotta be a hozzá fűzött reményeiket. A hirdetések (Lévai Richárd barátom oldalán erről naprakész információkat tudsz olvasni), képesek  forgalmat generálni, de nem tartják állandó szinten az érdeklődést. A hirdetések a minőségi posztok elhelyezésével tudják elérni a teljes hatékonyságot. Most szeretnék néhány tippet adni, hogy miként lehet hatékonyabb tartalmat generálni annak érdekében, hogy növelni tudjuk a vendég éjszakák számát.

A szállodák többsége akciós csomagjaival posztolja tele az oldalt, ami nem biztos , hogy előnyös, mert egy idő után unalmassá válik és az emberek törlik az oldalt a hírfolyamukból. Mindezek helyett, használjunk inkább minőségi tartalmakat.  

Melyek lehetnek ezek?
 
Használjuk kis és nagy galériákat a szálloda bemutatására. 
 
Mutassuk be a környék látnivalóit
A rendezvények bemutatására is hasznosnak bizonyulnak saját tapasztalataim szerint.


Kedvcsináló a szállodához
Használjuk a szálloda képeit más megközelítésből. Íme egy példa, ami tavalyi munkám során használtam. Abban az esetben, ha ezt a fotót csak így szimplán tettem volna fel, az eredmény lesújtó lett volna.  


Első gondolatod?

 Gondolkodtam egy kicsit és az alábbi szöveget találtam ki " Az első gondolatod?" . Az eredmények magukért beszéltek . A likeok száma magas volt de nem ez volt a lényeg, hanem a hozzászólások( (imádom ezt a helyett, 18 karika, itt már jártam, 626 szoba, szép emlékek fűznek ehhez a szobához stb.)  és az általa generált megosztások. A poszt sikeres lett. Később hasonló karakterű kérdésekkel a szálloda galériájában elhelyezett összes fotót felhasználtuk (lett belőle 43 poszt). A három hónapos kampány sikeres lett (a szálloda weboldalának a forgalmát háromszorosára emeltük). Ráadásul ezeken a fotókon keresztül bemutattuk a teljes szállodát.

Amiről még nem beszéltem, hogy mi is használtunk akciós csomag ajánlatokat posztként.  Íme egy példa: 
Akciós ajánlat


Fontos, hogy a linket elhelyezzük, mert csak ezzel érhetjük el, hogy a vendég a szálloda weboldalára kerüljön és foglaljon.

Számos dolgot lehetne még felsorolni, de azt hiszem akkor nagyon hosszú lenne ez a bejegyzés. Mindezek helyett, fogadjátok el tőlem ezt a kis gyűjteményt
Néhány hasznos gyakorlati tanács:
  • A Facebook oldal egy hatásos forgalomirányító eszköz. Abban az esetben, ha a posztokhoz elhelyezzük (posztba vagy kommentben) a weboldalunkra mutató linket, értékesítésre is tökéletesen alkalmas lehet. A linkek nélkül viszont csak egy szórakoztató oldalt hozunk létre, ami nem igazán lesz hatékony. 
  • Érdemes  FB stratégiai tervet készíteni, maximum egy hétre előre, mert az  még jól koordinálható.
  • Építsük fel a posztokat. 
  • Egy héten belül maximum három csomagajánlatot helyezzünk el (hatékony a vasárnap esti). 
  •  Használjuk kreativitásunkat a fotóknál
  • A posztok témája lehet, esemény, vicces helyzetek a szálloda életéből, dolgozók bemutatása, egy ünnep bemutatása stb.
 (Kondor Albert)

Turisztikai workshop előadásom anyaga ebben a témában:




2014. szeptember 11., csütörtök

Kék Óceán Stratégia esettanulmány (Novo Nordisk Inzulin toll)

Aki ismeri a Kék Óceán stratégia könyvet, az tudja, hogy a módszertan 2005 -ben látott napvilágot. Sokan azonban nem tudják, hogy ezek a stratégiák már előtte is benne voltak a vállalatok fegyverarzenáljában. Egy nagyon jó példa erre a Novo Nordisk inzulin tolla, amit 1985 -ben dobot piacra.

Miért is érdekes mindez?

A Kék Óceán stratégia legfőbb ereje az érték innovációban van. Miből tevődik össze mindez?
1. A vásárlók olyat kapnak amire szükségük van, vágynak rá de még senki nem ajánlotta nekik
2. A termék eléri a vásárlók egy kritikus tömegét
3. A termék költségszerkezete lehetővé teszi a stratégiai beárazást
4. A nettó jövedelem és a stratégiai pozíció új lehetőséget hoz a vállalat számára 


Történet

Az 1980 -as évek során nagyon sok gyártó készített inzulint cukorbetegek számára. Minden vállalat próbálta az orvosokon keresztül eljuttatni a termékét a végső fogyasztóhoz. Ennek az eredményeként a piac bevörösödött és egyik vállalat sem tudta igazán bevételeit növelni. 

A termék régen
1985 -ben a Novo Nordisk kilépett ebből a világból és egy teljesen új, egyedülálló terméket hozott létre. Az inzulin tollat. A vállalat felismerte a tényt, hogy nem az orvosokon keresztül kell a végső fogyasztókat megkeresni, hanem  közvetlenül. Ennek az eredményeként megvizsgálták a cukorbeteg mindennapjait. Rájöttek, hogy mennyi kellemetlenséggel jár egy inzulint használó beteg napja. Mindezt figyelembe véve készítettek egy terméket, ami megszabadította őket a mindennapos kellemetlenségtől, ráadásul időt is spórolt nekik. Egyszerűen fogalmazva értéket adott nekik. 

Ha végig megyünk a fent bemutatott négy ponton, akkor igazán jól látható miként valósult meg az érték innováció
1. A termék a cukorbetegeknek olyan értéket nyújtott, ami addig nem volt elérhető (idő, kényelem)
2. A termék elérte a cukorbetegek nagy táborát (sajnos egyre nő a számuk évről évre)
3. Új terméket vittek egy új piacra, így ők tudták beárazni és lefölözték a piacot
4. Az általuk létrehozott piacon ők voltak az elsők, így a betegek fejekben a cég brandje tudatosult.
A termék most

Mint minden  piac, később ez is bevörösödött és most már számos vállalat gyártja ezt a típusú tollat. Abban az esetben, ha Novo Nordisk tudja biztosítani a piacvezetők által alkalmazott kötelező stratégiát, akkor a jövőben is életképes lehet a piacon.

Rövid megjegyzés a végére. Minden piac egyszer telítődik. Abban az esetben, ha jól felépítjük a fejekben vállalatunk brandjét és figyelünk a piaci változásokra, kevés esély van rá, hogy elveszítjük elsőségünket a piacon.