Szolgáltatások

2014. január 17., péntek

Marketing hadviselési stratégiák 3.0

 Minden hadviselés megtévesztésen alapszik.  Szun - Ce
 
Az oldaltámadás stratégia tartalmaz három fő szabályt.
1. Egy jó oldaltámadási hadmozdulatnak ellenségmentes területre kell irányulnia. Egy oldaltámadáshoz nem feltétlenül kell egészen új termékkel megjelenni a piacon. Fontos azonban, hogy legyen benne valami újdonság, valami különlegesség, hogy a vevők új kategóriába sorolják a terméket. Egy oldaltámadás sikere abban rejlik, mennyire képes egy vállalat új kategóriát felállítani és életben tartani. Ahhoz, hogy ezt meg tudja tenni fontos felméréseket és kutatásokat kell végeznie. A kutatások segítségével fel tudja tárni azokat a szegmentumokat, akik igénylik ezt a terméket. Ezt az eljárást másként hívhatjuk úgy is, mint a piaci rés keresése.
 

2. A taktikai meglepetés fontos alkotóeleme a jó tervnek. Az oldaltámadás természeténél fogva meglepetésszerű támadást jelent. Ebből a szempontból erősen különbözik a támadó, illetve a védekező hadviseléstől, ahol a támadás irányára legtöbb esetben előre lehet számítani. Az oldaltámadás ettől lényegesen eltér. Azok a legsikeresebb oldaltámadások, amelyek teljesen váratlanok. Minél nagyobb a meglepetés, annál lassabban tud reagálni és fedezékbe vonulni a piacvezető. Az oldaltámadások alkalmazásánál nagyon figyelnünk kell arra, hogy a tesztpiacok alkalmazását illetve a piackutatásokat a legnagyobb titokban hajtsuk végre. Ha ezt nem tudjuk megtenni, akkor a piacvezető felfigyelhet ránk, aminek következtében megteszi a szükséges lépéseket és így a tervünk kudarcba fulladhat.
 
 

3. Az üldözés legalább olyan fontos hadművelet, mint maga a támadás. Nagyon sok vállalat mielőtt stabilizálni tudná igazán az eredményeit, kiszáll a versenyből. Előfordul az is, hogy egy vállalat teljesíti marketing célját, ezután átcsoportosítja erőforrásait, és mással kezd el foglalkozni. Ezek súlyos hibák egy oldaltámadás esetén. Fel lehet tenni a kérdést, hogy miért? A válasz nagyon egyszerű. Az általunk kínált termékekből csak azokat szabad megtartani és továbbra is forgalmazni, amelyek fellendülési szakaszban vannak, a többit nem. Nem szabad egy régi terméket csak azért gyártani és forgalmazni, mert pár évvel ezelőtt még sláger volt. Mindig csak az erős termékekre szabad koncentrálni, mert a többi csak energiánkat, tartalékainkat és figyelmünket emészti fel.
-Az oldaltámadás lehetőségei:
-oldaltámadás alacsony árral (piaci ár alá menni és így szerezni új vevőket )
-oldaltámadás magas árral (a magas ár miatt a vevő azt gondolja, hogy jobb a termék)
-oldaltámadás a termék méretének csökkentésével (a termék méretét csökkentjük, amivel praktikusabbá válik a használat, így versenyelőnyhöz jutunk)
-oldaltámadás újfajta termékelosztással (új értékesítési út alkalmazása)
-oldaltámadás formamódosítással (a termék hagyományos alakját megváltoztatva próbálunk új vevőket megnyerni a terméknek)
 
 
 Al Ries és Jack Trout könyve alapján

(Kondor Albert)